Ondersteuning voor medewerkers met een verlies ervaring
Werken na een verlies is vaak een uitdaging. De snelheid waarmee iemand weer aan het werk gaat, verschilt per individu. Voor sommigen biedt werk afleiding, terwijl anderen het als te zwaar ervaren. De terugkeer naar werk hangt mede af van hoe een werkgever en collega's de medewerker ontvangen.
Is er begrip en kennis? Voel je je veilig? Werken kan helend zijn, maar ook extra belasting met zich meebrengen als er geen ruimte is voor rouw op de werkvloer. Onbedoelde uitspraken zoals “je kunt zo lang wegblijven als je wilt” kunnen ook averechts werken. Het ongemak is vaak groot.
Voor rouw bestaat geen one-size-fits all.
Wat voor iedereen geldt, is dat rouw op 't werk aandacht verdient. Een luisterend oor, om te ontdekken wat iemand nodig heeft om op een goede en duurzame manier weer aan het werk te gaan. Maatwerk dus.
Als de begeleiding voor rouwende medewerkers niet op orde is, kunnen lichamelijke en psychische klachten optreden, wat kan leiden tot langdurig verzuim.
Bij ernstige rouw ontstaat vaak een gevoel van machteloosheid bij de omstanders. Wat kun je wel en wat kun je beter niet doen? Vaak leidt dit tot een afwachtende houding, terwijl er bij rouw beter initiatief genomen kan worden en contact kan worden gelegd. Wat belangrijk is, is dat de nabestaanden niet in de kou blijven staan, maar adequate hulp en steun krijgen, ook op de werkplek. Als organisatie is het handig een rouwprotocol vast te stellen. Daarmee zijn afspraken duidelijk en is iedereen op de hoogte.
Hoewel er steeds meer ruimte komt voor rouw op de werkvloer, wordt de impact van rouw regelmatig onderschat. Ook kan stigma een rol spelen bij het openlijk tonen van verdriet.
Als leidinggevende of hr-professional ben jij bij uitstek in de positie om de werkomstandigheden van een rouwende medewerker aan te laten sluiten bij wat iemand nodig heeft. Door de hulp te bieden op het juiste moment, voorkom je langdurig verzuim.